בדיקת מצבר
לא חייב להיות חשמלאי רכב או מוסכניק בכדי לבחון את מצב המצבר שלך ברכב .
מאמר זה מסביר דרכים לבדיקה עצמית ועצות כלליות.
תחילה קצת על המצבר
מצבר הינו מעין תחנת כח קטנה המספקת חשמל למערכות הרכב.
מצבר לרכב בנוי מסוג עופרת – חומצה, המצבר מורכב משישה תאים בודדים של עופרת
טבולה בחומצה,וכל תא מספק כ 2.1V .תיבת המצבר עשויה מחומרים פלסטיים, ובה שישה תאים .
כך ש 6 תאים יוצרים יחד 12.6V .בכל תא ישנם לוחות מרשת עופרת בתוספת חומרים מקשים.
לוחות העופרת שבתוך המצבר מחומצנות ומשמשות כחיובי( + )
בין לוחות העופרת ישנן ספוגיות המשמשות כשלילי ( – )
הלוחות טבולים בתמיסה נוזלית המורכבת מחומצה גופרתית ומים הידוע בשם אלקטרוליט.
ע”י פעולה כימית וריאקציה בין חומרים אלו נוצר זרם חשמלי.
אורך חיי מצבר.
חיי מצבר נעים בין שנתיים לארבע שנים. תלוי בטיב וסוג המצבר.
דירשו תמיד אחריות ממושכת .המחיר יותר יקר אולם שווה.
יצרני המצברים נאלצים להתמודד עם תחרות קשה ובכך מתאימים את המצבר למחיר.
מצבר עם יותר חודשי אחריות שווה יותר עופרת .ויותר איכותי .
בידקו משקל מצבר.
עודף מתח או מתח טעינה נמוך פוגעים באורך חייו של המצבר.
מצבר שיורד מתחת ל 10.8V אינו תקין.
אכן יש מצברים ללא טיפול מסוג ג’ל. עדיין לא קיים בארץ.פרט ליצרנים מסויימים בייבוא מארה”ב.
כל יתר המצברים דורשים טיפול כמו בדיקת מפלס מים,וכל הבדיקות הדרושות כמו לכל מצבר.
כולל אלה שנקראים בטעות מצברים ללא טיפול .
טיפול שוטף למצבר רכב
* יש לבדוק מפלס נוזל אחת לחודש, עודף נוזל יקצר את חיי המצבר.
* שמירה על נקיון המצבר מקורוזיה .נקיון במים חמים ומעט גריז או שמן סביב הקטבים.
סרוק ומבט כללי באם אין הזעה של המצבר או קורוזיה בקטבים.
סנדלי מצבר ,חיבורים וכבלים בדוק תקינות,
מפלס נוזל המצבר בדוק אמור להיות בגובה לוחיות העופרת.
יש מצברים שניתן לראות חיצונית .או לפתוח פקקים ולראות בתוך התא באם חסר.
במידה וחסר נוזל יש למלא בנוזל למצברים בלבד(מים מזוקקים) לא מים רגילים.יתכן וזו הבעיה.
באם יש מכשיר וולט מטר בבית למדוד מתח מצבר.
מצבר תקין מרוקן יתן בסביבות 12.2V מצבר לא תקין יראה על מתחת ל 11.5V
המצבר התרוקן כתוצאה מזליגת חשמל ברכב. המצבר אינו מסוגל לספק פרץ הנעה ולהתניע את הרכב.
וגורמים נוספים היכולים לגרום לכך .כגון מערכות מיגון ואיתור ,אזעקה,התקנות של תאורה ברכב, מצלמת רכב ,
או אפילו מצב של מצבר פגום בעל קצב פריקה מוגבר.
זליגת זרם מהמצבר ברכב ניתנת לתיקון או על ידי מציאת מקור צריכת הזרם.
בדיקת זרם זליגה הברכב בדרך כלל תעשה על ידי בעל מקצוע במאמצעות מד זרם השראתי(צבת )
המסוגל לתת קריאה מדוייקת של עשרות מיליאמפרים בודדים.
בדרך כלל מבודדים צרכנים על מנת לבדוק את רמת הצריכה של כל צרכן וצרכן .
צריכת זרם או זליגה ממוצעת ומומלצת ברכב כולל מערכות אזעקה שעון ברכב או רדיו מובנה
ברכב אספנות וברכב החונה בחניה ממושכת ואשר לא מניעים אותו ביום יום ניתן להתקין
מתאים גם לנוסעים לחול לזמן ממושך ומחנים את הרכב בחניה לטווח ארוך.
ההנעה אורכת זמן ממושך (יותר סטרטר)
הרכב אינו מניע.אין מספיק חוזק אמפר /מתח מצבר נמוך.
תופעה של תיקתוקים מכיוון הסטרטר בנסיון הנעה.
אורות לוח מחוונים באור מעומעם בהפעלת צרכנים נוספים,ניתוק אימובילייזר וקושי לנטרלו
סימנים אלה מאותתים על מצבר חלש.
החלטתם לרכוש מצבר
בחרו מצבר בהתאם לתקציב שלכם.
מצבר בעל הספק נמוך זול יותר אולם לא יתאים ולא יספיק לצרכי הרכב.
מצבר בעל הספק גבוהה יותר ויקר יתאים .אולם האלטנטור לא יוכל להטעינו.
לכן המצבר חייב להיות מותאם לרכב. היצמדו להוראות היצרן !.
במידה ומתקינים בעצמכם שימרו על בטיחותכם.
שאלו והיוועצו עם אנשי מקצוע לפעולות שיש לבצע לפני ההתקנה.
לא בטוחים .גשו לבעל מקצוע.