סוללות נטענות. כדי להתגבר על בעיה זו, הנקראת קיטוב, הומצאה בשנת 1867 ה סוללה היבשה, על ידי הצרפתי ז’ורז’ לקלנשה. בסוללה היבשה עשויה האלקטרודה השלילית (האנודה) אבץ והיא מהוה את מארז הסוללה, ואילו האלקטרודה החיובית (הקתודה) עשויה מוט של גרפיט הקבוע במרכז הקופסה. מוט הגרפיט מוגן בתערובת מונעת קיטוב על בסיס דו תחמוצת המנגן. האלקטרוליט בסוללה זו הוא תערובת של כלוריד האבץ וכלוריד האמוניום. כולו מבודד בעטיפה העשויה חומר מבודד שאינו מאפשר את מעבר הזרם החשמלי אלא בתיל המתכת. על העטיפה מולבש שריון מתכת שמטרתו העיקרית למנוע את דליפת האלקטרוליט. דליפה זו עלולה להתרחש עקב הצטברות גזים בתוך הסוללה שלחצם פורץ את המעטפת. הסוללות הפשוטות והזולות שבשימוש היום מבוססות על דגם לקלנשה.
בסוללה יש שלושה מרכיבים עיקריים:
קתודה (קוטב חיובי) העוברת תהליך חיזור שבו נקלטים אלקטרונים מהמעגל החיצוני.
אלקטרוליט תווך המפריד בין האנודה לקתודה הגורם ליצירת מתח ביניהם. הוא מכיל בסיס או חומצה או סוג של מלח.
כיצד פועלת סוללה
המגע בין האלקטרוליט לבין שתי המתכות השונות גורם לתגובה כימית המתבטאת בנדידת יונים דרך תמיסת האלקטרוליט. אם נחבר את שני הלוחות החיצוניים זה לזה בחוט תיל ממתכת המוליכה חשמל, יתהווה בסוללה זרם חשמלי. המטענים החשמליים שנושאים איתם האלקטרונים הנודדים מלוח ללוח בתוך הסוללה יזרמו דרך חוט המתכת. את התיל הזה המכוסה שכבה של חומר מבודד מחברים למכשיר שרוצים להפעילו בזרם החשמלי.
סוללת כספית – האנודה שלה עשויה אבץ והקתודה עשויה תחמוצת הכספית והאלקטרוליט הוא מימת האשלגן. היתרון של סוללות אלו טמון בעמידותן הרבה הן מסוגלות לספק מתח חשמלי במשך זמן רב.
סוללת אלקליין – סוללה זו היא מהשכיחות ביותר במכשירי חשמל קטנים. האלקטרודות עשויות מנגן ואבץ. האלקטרוליט הוא בסיס חזק הנמצא לעיתים קרובות בלחץ ולכן מסוכן לפרק סוללה מדגם זה.
תא עופרת-חומצה – המצבר המצוי במכוניות הוא למעשה סוללה נטענת המכילה בדרך כלל 6 תאים עבור מתח עבודה של 12 וולט, האלקטרודות שבו עשויות עופרת והאלקטרוליט שבו הוא חומצה גופרתית מדוללת במים.
תא ניקל קדמיום – האלקטרודות עשויות ניקל וקדמיום והטענתן נעשית על ידי הזרמת זרם חשמלי דרכן והוא מפרק את התרכובות הכימיות שנוצרו בעת פעולתן. עם פיתוחו של תא ניקל מטאל הידריד פחת השימוש בתאי ניקל קדמיום ממספר סיבות: רעילות הקדמיום, קיבולת נמוכה, יש לפרוק את הסוללה לפני הטענתה כדי להתגבר על התופעה של “זיכרון מחזור העבודה” המקטין את הקיבולת שלה, וכן אורך החיים הקצר.(תא אחד לא תקין במארזים שהכילו מספר תאים גרם לכך שכל המארז לא עבד וכן הוא היה מקלקל תאים אחרים בניסיונות של פריקה וטעינה של המארז.)
תא ניקל מטאל הידריד (NiMH) – דגם זה הוא השכיח ביותר מבין הסוללות הנטענות במכשירי חשמל קטנים. האלקטרודות עשויות ניקל ותערובת של מתכות. האלקטרוליט הוא בסיס חזק.
הסוללות מגיעות בגדלים שונים, במתחים שונים וצורות שונות, רובן עגולות.
הקיבולת של סוללה נמדדת ביחידות של Ah (אמפר שעה). כלומר, סוללה שכתוב עליה שהיא בעלת קיבולת של 1Ah מציין שהיא מסוגלת לספק זרם של 1A במשך שעה אחת של עבודה רצופה. לדוגמה, מכשיר אלקטרוני שצורך 100mA, וניזון מסוללה שהקיבולת שלה 1300mAh, ירוקן את הסוללה תוך 13 שעות עבודה. עם זאת ראוי לציין שמידע המופיע על מכשירים באשר לתצרוכת החשמל שלהם, מציין לרוב את התצרוכת המקסימלית, ולא הממוצעת.
תא חשמלי סוללה המורכב מ 6 מטבעות אמריקאים שמים עיתון רטוב במי מלח בין מטבע של 1 סנט אמריקאי העשוי מנחושת לבין מטבע של 5 סנט ניקל אמריקאי. בין שתי המטבעות ייוצר מתח חשמלי. ניתן לבנות מערך סוללות באמצעות מגדל המורכב ממטבע נחושת, ניר ספוג במי מלח, ומטבע עשוי אבץ או ניקל.
סוללות נטענות מורכבות מעופרת וחומצה כמו במצבר הרכב, או מניקל וקדמיום כמו במכשירים הניידים. קיימות גם סוללות נטענות מחומרים נוספים כגון: ליתיום, כספית, וכו’.
בסולן קיימים מגוון סוללות לכל יישום בקרו בקטגורית סוללות להתרשמות