מטען למצבר 220 וולט רב-שלבי (CHARGER STAGE 3/4)
כללי
three/four Charger Stage
פועל על טכנולוגית מיקרו פרוססור Switch Mode -משטר טעינה.
פועל על טכנולוגית מיקרו פרוססור Switch Mode -משטר טעינה.
לכל סוללה מכל סוג שהיא דרוש משטר טעינה, מחזוריות וזמנים קבועים.
במידה ונשמור כלל זה נאריך את חיי המצבר.
קיימת סכנה בטעינת מצבר.
מטען דיגיטלי למצבר בא לתת פתרון מקסימאלי לנושא טעינת יתר ותת טעינה.
כמו כן להאריך את חיי המצבר ע”י משטר טעינה אחיד וקצוב בשלבים.
בדיקות וניסיונות של של יצרנים .העלו שיטה זו והיא קבועה לכל סוגי המטענים ולכל היצרנים במידה כזו או אחרת.
עיקרון פעולה
שלב ראשון 1
CHARGE BULKN MODE – זהו שלב של טעינה ראשונית חזקה , הזרם יחסית חזק לשם העלאת המתח בהדרגה,ולפי יכולת הספיגה של המצבר, שלב זה ממלא את המצבר עד כ – 75% מהקיבולת שלו . רמת הזרם (אמפר) בשלב זה היא מקסימאלית, עד כדי 20-40% מעצמת זרם המצבר ,וזאת כמובן במידה ועוצמת המטען מאפשר זאת .
שלב שתים 2
ABSORPTION MODE זהו שלב בו המתח נשמר ברמה של 14.4 וולט(ג´ל 14.1) תוך ירידה הדרגתית ברמת הזרם ,לפרק זמן ממושך למדי , פרק זמן זה נקבע לרוב במפעל ל-2 או 3 שעות.למילוי יתר 25% הנותרים של המצבר. במטענים משוכללים מסוג זה ניתן לכוון את פרק הזמן של שלב זה, בהתאם לעוצמת המצברים. המצבר יחשב למלא אם יכולת הספיגה שלו ברמת מתח זו היא לא יותר מ2% מעוצמתו . כלומר למצבר 100 אמפ´ רמת הטעינה תגיע ל 2 אמפר במצב זה.
בסיום פרק הזמן שנקבע לשלב 2 – המטען יעבור לשלב הבא 3.
שלב שלוש 3
FLOATING CHARGE MODE שלב בו המצבר נשמר ברמה של –13.3 -13.1 וולט ( ג´ל 13.7 וולט) זהו שלב שאין בו כמעט טעינה.ומטרתו שמירת רמת טעינה במצבר, מתן תשובה לצרכנים קטנים או ופריקה עצמית. וכל זאת ללא גרימת טעינת יתר או תת טעינה.משך הזמן של שלב זה לרוב לא קבוע, ונקבע ע”י מצב המצבר.
שלב זה המטען יזהה את רמת המצבר. במידה ויזהה ירידת מתח נפרק משמעותית שאינה “מפוצה” ע”י טעינת 13.1 וולט , הוא יתחיל במחזור חדש רב שלבי , במידה ואין פריקה או צריכה משמעותית יישאר בשלב 3 .
עד כאן אלו השלבים הבטוחים ביותר לכל סוגי המצברים. ובמיוחד למצברי רכב.
מטענים בעלי פונקציה שלב 4 אוטומטי. מיועדים במיוחד למצברי ג’ל .
שלב זה פועל אוטומטית רק במידה והמטען מחובר קבוע. ללא ניתוק כלל מהמצבר.
שלב ארבע 4
equalization charging mode- במצבר קיימים 6 תאים נפרדים של 2V לכל אחד, המרכיבים יחד 12V .
יתכן וחלק מהם מגיבים בצורה שונה ושאינה שווה.ובכך מורידים את ביצועי הסוללה .
זהו שלב שבו רמת מתח הטעינה גבוהה מהרגיל.וזאת על מנת לאלץ תאים חלשים שלא נטענו כראוי במתח הרגיל להיטען
רמת המתח היא 15V למשך זמן ארוך ואף יותר. בעת השוואה מומלץ לנתק מכשירי אלקטרוניקה עדינים.
זהו שלב שבו רמת מתח הטעינה גבוהה מהרגיל.וזאת על מנת לאלץ תאים חלשים שלא נטענו כראוי במתח הרגיל להיטען
רמת המתח היא 15V למשך זמן ארוך ואף יותר. בעת השוואה מומלץ לנתק מכשירי אלקטרוניקה עדינים.
השוואה היא הדרך הטובה ביותר להגדיל את תוחלת החיים ואת היעילות של סוללות עופרת חומצה
אך יש לנקוט בזהירות רבה בשלב זה.שלב 4 יזום (למטענים המאפשרים זאת)דורש ניסיון וידע עם המצבר .
אך יש לנקוט בזהירות רבה בשלב זה.שלב 4 יזום (למטענים המאפשרים זאת)דורש ניסיון וידע עם המצבר .
יש לבצע זאת אחת ל 12 טעינות או פעם בחודש.לא יותר.
יתרונות
1. המטען קל משקל, לא רועש, בטוח יותר מבחינה חשמלית,שקטים לחלוטין למעט מאוורר קירור קטן הנכנס לפעולה מידי פעם.
2.אינו כמטען רגיל הטוענים במתח אחיד שבסיומו מפסיקים את עבודתם.מה שקרוי מטען אוטומטי
אלה מטען חכם בעל משטר טעינה כמעין ווסת מתח חיצוני, תלת שלבי או ארבע שלבי
3.משטר טעינה רב שלבי נחשב המתאים ביותר ,ומאפשר טעינה “בריאה” –ומלאה יותר למצבר-בפחות ממחצית הזמן של מטען רגיל ,ומאריך משמעותית את חייו
4.ניתן להשאירם ללא חשש פועלים במשך שבועות וחודשים.
מטענים אלו מוכרים לנו יותר במכשירי גיבוי UPS המחוברים קבוע במשך שנים לטעינה.
5. מטען כזה מוגן למצבים חריגים והוא יפסיק פעולתו אם עקב תקלה בו או במצבר תיווצר טעינת יתר, קצר, מתח גבוהה מדי אצלו או במצברים, התחממות יתר שלו או של המצברים ( לבעלי חיישן רמת חום מצבר).
6.מטענים אלה נחשבים אמינים ועמידים , ללא חלקים נעים , בעלי נתיך פנימי הניתן להחלפה ע”י המפעיל.עדיין רצוי להרכיבם באזור מאוורר או לפחות לא סגור , ללא סכנת רטיבות,ולא בסמיכות רבה למצברים.
הוראות בטיחות
* לפני טעינה נקה את המצבר באזור הקטבים ולזיהוי וודאי של פלוס ומינוס.
* יש להיזהר מאוד מפני היפוך קטבים בעת חיבור המטען.סכנת קצר!
* יש לזכור כי בזמן הטעינה נפלטת מהמצבר תערובת גזים נפיצים – מימן וחמצן.
* מומלץ לפתוח את פקקי המצבר בזמן הטעינה.למצברים ללא טיפול אין צורך קיים שסתום פריקה.
* יש לוודא במצבר רטוב שיש מספיק מים מזוקקים שמכסים את הלוחות לפחות במס’ מילימטרים.
* לוודא שאין סביב מה שעלול להיפגע מפליטת גזים.
* אין לטעון בחדר אטום ולא בחדר סגור לחלוטין, חייב להיות מקום פתוח ומאוורר.
* יש להרחיק מאזור חום או ניצוצות.
* זהירות !!והדלקת אש או סיגריה בקרבת המצבר אסורה .
* במקרה של התחממות המצבר של מעל 60 מעלות יש לנתק את הטעינה מייד.
* עם סימן לבעבוע מים במצבר כאשר המים נוזלים החוצה בצורה קיצונית יש לנתק מייד את הטעינה.
* כאשר טוענים מצבר ללא פתיחת פקקים יש להשגיח כל העת מפני התחממות ,נזילות וכדומה .
* יש להרכיב משקפי מגן, כפפות גומי וסינר סינטטי כאשר פותחים מצבר.
* יש לנקוט בזהירות יתרה למניעת התזות או נגר של חומצה. החומצה עלולה לגרום
לצריבת העור או לכוויות ולאכל בגדים שאינם סינטטיים.
* האלקטרוליט שהיא חומצה גופריתנית מהולה במים מזוקקים, עלול להיות מסוכן ביותר,
כאשר נתזים באים במגע עם העור ובמיוחד עם העיניים.
* במידה ונוצר מגע בין נתזים לבין העיניים, יש להחזיק את העיניים פתוחות תחת מים זורמים לפחות כ-15 דקות.
* לפני טעינה נקה את המצבר באזור הקטבים ולזיהוי וודאי של פלוס ומינוס.
* יש להיזהר מאוד מפני היפוך קטבים בעת חיבור המטען.סכנת קצר!
* יש לזכור כי בזמן הטעינה נפלטת מהמצבר תערובת גזים נפיצים – מימן וחמצן.
* מומלץ לפתוח את פקקי המצבר בזמן הטעינה.למצברים ללא טיפול אין צורך קיים שסתום פריקה.
* יש לוודא במצבר רטוב שיש מספיק מים מזוקקים שמכסים את הלוחות לפחות במס’ מילימטרים.
* לוודא שאין סביב מה שעלול להיפגע מפליטת גזים.
* אין לטעון בחדר אטום ולא בחדר סגור לחלוטין, חייב להיות מקום פתוח ומאוורר.
* יש להרחיק מאזור חום או ניצוצות.
* זהירות !!והדלקת אש או סיגריה בקרבת המצבר אסורה .
* במקרה של התחממות המצבר של מעל 60 מעלות יש לנתק את הטעינה מייד.
* עם סימן לבעבוע מים במצבר כאשר המים נוזלים החוצה בצורה קיצונית יש לנתק מייד את הטעינה.
* כאשר טוענים מצבר ללא פתיחת פקקים יש להשגיח כל העת מפני התחממות ,נזילות וכדומה .
* יש להרכיב משקפי מגן, כפפות גומי וסינר סינטטי כאשר פותחים מצבר.
* יש לנקוט בזהירות יתרה למניעת התזות או נגר של חומצה. החומצה עלולה לגרום
לצריבת העור או לכוויות ולאכל בגדים שאינם סינטטיים.
* האלקטרוליט שהיא חומצה גופריתנית מהולה במים מזוקקים, עלול להיות מסוכן ביותר,
כאשר נתזים באים במגע עם העור ובמיוחד עם העיניים.
* במידה ונוצר מגע בין נתזים לבין העיניים, יש להחזיק את העיניים פתוחות תחת מים זורמים לפחות כ-15 דקות.
לאחר מכן יש להיוועץ עם רופא.